ANNE ANGELSHAUG (1977)

Anne Angelshaug vokste opp i Jølster, Sogn & Fjordane, med Nicolai Astrups hjemtun like ved. 

Hun studerte Visuell kommunikasjon i Ålesund og så videre illustrasjon ved Falmouth University Of Arts i England og har jobbet som billedkunstner og illustratør siden 1999. 

Maleriene hennes har vært utstilt flere steder i Norge, Europa, USA og Australia, og hun er en av kunstnerene som har vært med ifra de aller første årene til Galleri Ramfjord. 

Arbeidene hennes er bl.a innkjøpt av Haukeland Sykehus, Bergen kommune og Norsk Kulturråd. Hun har hatt flere utsmykningsoppdrag for Bergen kommune og vært gjestekunstner ved Bl.a Utkantfestivalen i Gulen, Mørketidsfestivalen i Hammerfest, the Damned Show V og Odditorium in Detroit.

Angelshaug skaper vakre, surrealistiske maleri som fremkaller en følelse av undring og melankoli. 

Ved å skråstille en naiv, leken stil med en ofte mørkere tematikk, vekker det en spenning og nysgjerrighet over både menneskene og naturen i disse drømmelignende landskapene. Anne leker seg med mange tema og tar ofte for seg de mange aspektene ved menneskenes destruktive natur og konsekvensene av dette.   

 

Anne Angelshaug graduated from Falmouth University in England, and has
exhibited widely, both in her native Norway, and abroad. Solo exhibitions include Gallery Ramfjord, Gallery Verk in Hammerfest, Gallery Forrest in Bergen and The Picture House in England. She has also been part of group exhibitions including The Flower Pepper Gallery, USA, The Illustration Cupboard, UK, Galerie Contour, Denmark and District VII Gallery, USA. Angelshaug is purchased by companies including, Haukeland Hospital, Astrup Fernleys Forvaltningsfond and Arts Council Norway. She has been Guest Artist at the Mørketids Festival in Hammerfest, the Utkant Festival in Gulen and the Damned Show V and Odditorium in Detroit. She is a member of NBK and BKFH.
“Anne Angelshaug creates beautiful, surreal paintings, that evoke a delicate sadness when viewed. Through the juxtaposition of humans and nature in dreamlike landscapes, Angelshaug’s artwork explores many themes dealing with the destructive nature of humans.”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •