Erlend Mikael Sæverud (1975)

Ny utstilling «Just Outside my Window»

Åpner 10.august kl 12.00-14.00

 

Oslo midt i verden.

Erlend har i sine siste utstillinger jobbet i bla. Paris og New York. Denne gangen fant han motivene rett utenfor vinduet der han bor på Grunerløkka i Oslo.

Ved å se byrommet i et filosofisk og filmatisk perspektiv, der Grunerløkka kan være i Paris, eller Oslo sentrum i New York, plasserer Erlend Oslo midt i verden.

“Det er ikke hva du ser på som betyr noe, det er hva du ser” - Henry David Thoreau

 

I 2016 fikk Sæverud mye nasjonal og internasjonal oppmerksomhet med prosjektet G A T E, med en helside i Die Zeit Magazin i Tyskland og fotoreportasjer i bl.a anerkjente Lens Culture.

Han har også fått mye nasjonal og internasjonal oppmerksomhet med sin forrige nærmest filmatiske serie One day in Paris fra 2017.

Sæverud er utdannet både ved Bilder Nordic School of Photography og som musiker ved Liverpool Institute of Performing Arts (LIPA). I 2013 ga han ut boken "Veien tilbake til Siljustøl" hvor han har fotografert hjemmet til sin farfar, komponisten Harald Sæverud.

 

Norwegian photographer Erlend Mikael Saeverud (1975) examines the streets  through intense blacks, whites and splashes of color, illustrating dramatic narratives that balance opposing forces like the past and present, dark and light, physical and psychic worlds, truth and fiction. 

Erlend Mikael Sæverud’s fine art photography consist of spontaneous street photographs where the light steers the wanderer towards an unknown destination.

– I think solitude sometimes can be an important path, to get to know the depth of existence. I am very inspired by the Swiss psychiatrist Carl Jung: 

“One does not become enlightened by imagining figures of light, but by making the darkness conscious.”

Erlends started his career as a musician and producer. 

In 2007 he had a car accident, and after a long periode of recovery he discovered photography. 

Through the lense he felt like he was seeing the world for the first time and the Camera became å healing tool in his recovery. 

This was the start of Erlends journey as a photographer.



  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •