Erlend Helling-Larsen (1975)

Utstilling på Galleri Ramfjord 1.-23.oktober

Erlend Helling-Larsen bor og arbeider i Lillesand. Han er født i Oppegård i 1975 og har sin utdannelse fra Oslo Tegne og Maleskole, før fire år (BA) på Gerrit Rietveld Academiet i Amsterdam. Etter dette var han et år i New York som assistent for kunstneren Joshua Neustein før et lengere stipendopphold i Tyskland.

Han representerer stor kunstnerisk bredde og arbeider med broderi, skrift, tegning, grafikk, video og installasjoner.

Erlends broderiarbeider har de siste to år fått stor oppmerksomhet og hengt på veggene både på KODE i Bergen og Kunstindustrimuseet i Oslo som en del av utstillingen Nålens Øye.

Om sine broderier på glanset playboypapir sier han følgende:

Mitt første forsøk var en pinlig affære. Det var ikke de lange bena, de innbydende blikkene, den nakne huden, de smale stripene med kjønnshår, eller runde brystene som gjorde meg usikker, det var disse sysakene jeg ikke kunne håndtere.

Jeg hadde store planer og gode hensikter. Jeg ville kle på og dekke til, fylle tomme flater med et snev av intelligens. Kombinere mennenes drømmeverden med håndarbeid og tekstil, noe jeg den gang trodde var en anstendig og ufarlig kvinnesyssel.

Jeg har behandlet de som objekter, med forsiktighet og respekt for å unngå å rive det skjøre, billige, glansede papiret. Jeg har brodert, langsomt, forsiktig og tålmodig, Jeg har laget blomster på faste bryster, sydd igjen veldreide rumper og i den grad det finnes kjønnsorganer er de ikke i bevegelse men sydd bom fast. Jeg har laget kjoler, telt ruter og kopiert bestemors roser og tenkt at gode ideer fortjener godt håndverk.

Jeg har lært. Ting er best når de får være seg selv. Noen få velplasserte sting kan være vel så frekt som en hel kjole. Jeg lager broderi på papir. Det holder det.

-

Erlend Helling-Larsen. Born in 1975 in Oslo. Lives and works in Lillesand (Norway). Studied at the art school: Oslo Tegne- og Maleskole (2000 -02) and Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam (2002 -06). Worked as an assistant for artist Joshua Neustein in New York City (2006-07). Lived in Germany 2007-2008 (Atelierstipendium der Stadt Monchengladbach). 

Works with embroidery, text, drawing, printing, video and installations. Has exhibited at many venues, including, Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand (2015), the Museum of Decorative Arts and Design, Oslo (2015), KODE – Art Museums of Bergen (2014), TM51, Oslo (2012) and Artendal/Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal (2012). 

Embroidery is one of the many media Helling Larsen uses. On pages torn from magazines such as Playboy and Penthouse, he clothes the naked women stitch by stich. Sometimes the stitching coalesces into clothing; other times as more autonomous decorative elements – squares, stars and threads spread across the surface and sometimes even to the model`s surroundings. His work with embroidery has strong historical references. We still tend to think of it as a pastime for a woman, done in the private, intimate context of her home. Contrasts abound in Helling-Larsen`s works, between the masculine and feminine, and between popular culture, handicraft and artistic production.

Text written by the artist for the catalogue: "The needle´s Eye, Contemporary Embroidery"

(KODE Kunstmuseene I Bergen og Nasjonalmuseet – Kunstindustrimuseet Oslo 2015).

It was not the long legs, the seductive looks, the naked flesh or the narrow strips of pubic hair that I found unsettling. It was the sewn items I couldn`t handle. I had big plans and good intentions. Combining men`s dream worlds with needlework, something which, back then, I imagined was a decent, harmless women`s occupation. I have embroidered slowly and patiently. I have embellished firm breasts with flowers, stitched curvaceous behinds, and where sex organs are visible, they are not in motion, but sewn firmly in place. I have counted squares, copied grandma`s roses and thought that good ideas deserve good craftsmanship. I have learned that a few well-placed stitches can be as cheeky as a whole dress. I make embroidery on paper. That is all there is to it.